Followers



Fahami Makna Doa

"Luqman, bacalah doa, supaya Allah selamatkan perjalanan kita nak ke rumah opah ni."

"Luqman tak tahulah, abah. Dekat Khalifah Institute tak belajar lagi."

"Luqman, baca sahaja doa dalam bahasa Melayu. Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."

Lantas kedua anak-beranak itu menadah tangan.

"Ya Allah, abah dan Luqman dan balik kampung jumpa atuk dan opah. Luqman rindu dengan atuk dan opah. Selamatkan perjalanan Luqman dan abah pergi dan balik. Berkatilah perjalanan kami ya Allah."

Abdul Birri terharu. Biar ringkas doa anaknya yang comel gebu itu, keikhlasannya terserlah. Titisan air mata mengalir perlahan dari kedua-dua bola mata.

"Kenapa abah nangis?"

"Semoga Allah memberkati kamu, nak. Abah terharu dengan doa kamu tadi. Cuma, nak jangan lupa, puji-pujian dan selawat diawal dan diakhir doa."

Abdul Birri menarik nafas. Kemudian menyambung tuturan hikmah.

"Dalam al-Quran, banyak doa-doa. Contohnya, doa Nabi Musa a.s. apabila pulang berbicara dengan Allah. Pada waktu baginda sampai kepada kaumnya, Bani Israil sedang menyembah patung anak lembu. Doa berikut ada dalam surah al-A'raaf:151

Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmat Engkau, dan Engkau adalah Maha Penyayang antara para penyayang.

Dan ini pula doa Nabi Musa a.s. selepas membunuh seorang Qibti dipasar. Qibti ini bergaduh dengan seorang bangsa Israel. Nabi Musa a.s. berdoa memohon ampun

"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri kerana itu, ampunilah daku" (Al-Qashash:16)

Ini pula, untaian doa-doa Nabi Musa a.s. supaya dilapangkan dada baginda untuk bertemu dengan Firaun yang maha kejam.

"...ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan." (Thahaa: 114)

"Ya Tuhanku, aku berlindung kepada Engkau daripada bisikan-bisikan syaitan. Dan aku berlindung (pula) kepada Engkau ya Tuhanku, daripada kedatangan mereka kepadaku." (Al-Mukminun: 97-98)

"Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku. Dan mudahkanlah untukku urusanku. Dan lepaskanlah kekakuan daripada lidahku. Supaya mereka mengerti perkataaanku. (Thaahaa: 25-28)

"Oh, macam tu. Terima kasih, abah."

"Sama-sama, nak" Abdul Birri membalas terima kasih bersama pelukan.

Kesimpulan

Setiap kali solat, kita berdoa. Setiap kali melakukan sesuatu perkara hatta masuk ke tandas, kita berdoa. Sudah lama kita hidup di dunia ini. Mungkin sudah berbelas-belas tahun atau puluhan tahun.

Marilah sama-sama, memahami makna doa. Supaya, apabila berdoa, keikhlasan berdoa itu hadir dalam hati kita. Kalbu mana yang tidak tersentuh apabila memahami makna-makna doa? Semua doa menunjukkan betapa kita ini hamba. Lemah. Kerdil. Sungguh, kepada Allah sahajalah tempat kita mengadu dan meminta pertolongan.

Mungkin, anda mahu seperti Luqman. Boleh juga. Yang penting, fahami makna doa, supaya keikhlasan lahir daripada hati. Tulus meminta, insyaAllah dikabulkan Allah...


FROM:solah uia kuantan
p/s: thank you for this...=)

0 comments:

Post a Comment